25 januari 2013

Bör jag berätta för nattgästerna...

...att det gömmer sig möss i möblemanget i hallen?

Jag drog undan pottskåpet och där bakom stod det en liten bit kartong lutad mot väggen. Långsamt flyttade jag på kartongen och där bakom satt mycket riktigt en liten skogsmus, med stora öron och små pepparkorn till ögon. Måste erkänna att den var lite söt. Däremot vill jag inte ha dem inomhus och jag tycker nog att katterna var rätt usla som inte lyckades peta fram den och sedermera sätta tänderna i den. Nåväl, när jag flyttade på kartongen fick den fart och sprang mot andra sidan från där jag stod. Fast där satt ju Doris så musen vände tillbaka in under pottskåpet och vid det här laget var Doris i extas och stod och väntade på att den skulle titta ut.
Snabbt som ögat sprang jag ut i köket och hämtade en sil, så jag hade nåt att fånga den med, musen måste ut! Doris jagade ut musen och den pilade över golvet och jag fångade den med silen på först försöket. Samtidigt som jag tjejskrek. Så löjligt, men jag ville verkligen få fatt på den eftersom man aldrig vet var de kan ta vägen. (Och vart fasen kom den in?!?!)
Sen tog jag kartongbiten, som den gömde sig bakom och föste in den under silen. Och vips, hade jag skapat ett litet musfängelse. Lovisa öppnade ytterdörren medan jag höll sil och kartong som jag ställde ner på farstubron. Lyfte på silen och snabbt sprang musen i väg. Mot källartrappan. Så nu sitter den väl där nere och trycker....

Snart får jag nattgäster och jag hoppas att ingen av dem hinner läsa detta. Haha!

Ja, om cirka en timma invaderas huset av tolv tjejer, varav fyra ska sova över. Mannen och tjejerna har deporterats över helgen eftersom det vankas möhippa för hela slanten för min del. Vad som händer i helgen kan jag inte avslöja, man vet aldrig om bruden är här inne och "snokar". Men snart ska jag i alla fall bege mig till Landvetter och plocka upp några av tjejerna, några som jag inte träffat på flera år!




Inga kommentarer: