02 oktober 2012

Från Husmoderns Gyllene Bok (anno 1925)

Håll i er nu. Nu ska jag citera något som faktiskt trycktes i en bok för sisådär 87 år sedan.

Saxat från kapitlet "Äktenskapet ur etisk synpunkt" s. 25.
"Kvinnan är personligen vacker, när hon i hängivet förtroende stöder sig på mannen, vacker i blidhet och försynthet; när hon uppträder med myndighet äro hon ful.
Mannen är vackrare, ju mer han är fullt och helt man och uppträder som sådan; mannen i beroende av kvinnan kan aldrig bli annat än löjlig.
En manlig röst, höjd i vrede, kan vara imponerande; kvinnans röst blir under samma omständigheter papegojans".

Nu ska jag snart lämna man och barn i hemmet för lite rekreation på gymmet.

Och för er som undrar varför jag har en bok från 1925 om äktenskapet, (har även en om barnuppfostran och en om hemmets inredning och prydande) så fick jag dem av svärfolket i bröllopsgåva. Nuff said! ;-)

5 kommentarer:

Lilla fröken Svår | Eskapader bland grislampor och spetstrosor sa...

Hahaha när fy vilket hemskt citat. Tur att lite tid har passerat och vett kommit till! :) Önskar dig en härlig tisdagkväll!

Mamma Ann sa...

Guud, vad ful jag är!!

Anonym sa...

Verkar stå en hel del vettigt i den där boken.

/T

Anna W J sa...

Haha, hälsar en ful papegoja!

Lilla fröken Svår | Eskapader bland grislampor och spetstrosor sa...

Hmm.. bra fråga, jag har klickat mig runt i cirklar :) Tror du hade kommenterat någon annan blogg jag läste!