09 oktober 2012

Star for Life

Svärmor hade vunnit biljetter till kvällens föreställning av Star for Life som gick av stapeln på Scandinavium.
Tidigare idag visste jag att det var en sydafrikansk ungdomskör som skulle uppträda med diverse svenska artister. Men jag visste inte att Star for Life även är ett projekt som jobbar för att förhindra spridningen av HIV bland ungdomar. Projektets vision är att inspirera ungdomar att tro på sig själva, sina drömmar och en framtid utan aids.
Postkodlotteriet stödjer verksamheten men också många svenska företag, bland annat Volvo där svärmor jobbar.

Ikväll uppträdde The Moniker, Panatoz (Ni vet Dansa-Pausa!), The Real Group, Sofia Karlsson och Shirley Clamp.
Men det mäktigaste av allt var kören bakom scenen som bestod av uppskattningsvis 500 gymnasieelever från göteborgsområdet, bla Lerums Gymnasium.
Ett av de sista numren var ett gäng folkdräktsklädda barn som spelade folkmusik på fiol ackompanjerade av afrikanska bongotrummor. Delsbo meets Johannesburg liksom.

När jag går på sådana här arrangemang får jag alltid blodad tand och säger till mig själv att jag ska vara kulturell oftare. Operan, Stadsteatern, Lorensbergsteatern, Kajskjul 8 bjuder ju på allt möjligt mellan himmel och jord.
Det enda jag varit på i år, förutom kvällens föreställning, är Mora Träsk. I Mariestad. Jo men visst....

Tack Lillis för en trevlig kväll!

6 kommentarer:

Ulrik sa...

Det är samma här, man borde gå på fler kulturella evenang i Götet!

Melody Gardot är nästa bokade för mig.

Villa Ell sa...

Vad kul att du kikade tillbaka till mig :-)
Tack, ja jag gillar verkligen min Illinois skylt, hittade den på Tradera och passar fint här hemma då jag har bott i Chicgao i fyra år..
Ha en fin dag

Villa Ell sa...

Jag bodde i Libertyvillle (norr om Chicago) 1998-99. Jag var au-pair.
Sen bodde jag i Carbondale, södra Illinois. Jag gick i skolan där till 2002. Sen fick jag hemlängtan ;)

Villa Ell sa...

Vart bodde du??

Villa Ell sa...

Ja det var många au-pairer runt om Libertyville,Arlington Heights, och Mundelein.

Jag har fortfarande kontakt med några av tjejerna jag träffade där, tack vare facebook! Och en kille också, och han är från Göteborg!

Jag tog hand om trillingar när jag var där. Två pojkar och en tjej.

Lustigt att vi varit på samma ställe, samma år och nu bor vi på varsitt håll från Göteborg.

Gaymasen sa...

Sv: Haha tanken har slagit mig, speciellt vid yngre patienter som kommer in. Men ja det kan ju hända och då är det så. På både gott och ont. ^^