13 oktober 2012

Om vi flyttar från Lerum...

...så kanske några av följande objekt är av intresse. Andra inte.

Skämt åsido, jag har laddat ner en app till iPaden som heter Trulia som är USA's motsvarighet till Hemnet. Alltså, den är högst beroendeframkallande. Visst finns det många fina hus, eller palats kanske är ett mer passande ord, men det roligaste med hela alltet är att kolla in alla olika stilar. Den ena mer överdådig och prålig än den andra. Men smaken är ju bekant som baken.

"Less is more" är inget begrepp som passar in på amerikanerna direkt, möjligtvis nere i Södra Florida, där det kryllar av avskalade designerkåkar med minimalistisk inredning.
Mina sökningar har riktat in sig på hus som kostar från fem miljoner dollar och uppåt och det mest fascinerande är att det finns hur många träffar som helst. Det som de flesta husen har gemensamt är att det finns ett bibliotek med mörk träpanel på väggarna och ett stort tungt skrivbord. Det finns ofta ett biorum med bioduk och vräkiga fåtöljer och inte helt sällan hittar man en pool utomhus.

Här kommer några bilder på objekt som jag fastnat särskilt för, av olika anledningar...

Huset ovan är ju rena fyndet, det har sänkts med $10 miljoner!

Ovan: Sänghimmel gone wild!

Ovan: Huset ovan har jag sett i verkligheten eftersom det ligger i närheten av där jag bodde i Chicago. Exteriören är jättefin. Så här ser ett av badrummen ut. Inte min cup of tea direkt....

Ovan: Är vi hemma hos Maria Montazami?!

Ovan: En av hemmabiograferna...

Ovan: Vi funderar på ett fritidshus i Klippiga Bergen. Det här har ju fina omgivningar! Lite dyrt kanske...

Ovan: Just nu håller vi på att diskutera och spåna på förvaring här hemma. Då kan man ju få lite inspiration genom att kolla hur andra har det hemma. Kanske ska satsa på en walk-in-closet?

Ovan: Här tänker jag att Lovisa eller Agnes kommer trivas!

Ovan: Nu ska vi ju inte ha fler barn, men med väggmålningarna kanske man kan använda detta rum som hobbyrum och installera ett akvarium?

Ovan: Trodde aldrig jag skulle få se två balkonger, ett älghuvud, ett buffelhuvud, två kanoter i ett och samma vardagsrum. Nu har jag det.
Detta huset var verkligen ett myller av pynt, prylar och murriga färger. Här har man inte gått efter "less is more". Även här gör man ett fynd eftersom priset har reducersts med mer än $3 miljoner.
Men det bästa av allt: Det här är rätta huset för dig med liten blåsa för det finns inte mindre än 13 toaletter!


Det var allt för denna gången. Lär återkomma med fler bilder. Måste hitta kåken jag såg förra veckan som hade två vattenrutschkanor och ett sovrum inrett i King Kongstil, med en gorilla som sänggavel och en miniskyskrapa mitt i rummet...

3 kommentarer:

Villa Ell sa...

Rejäla hus eller ja palats har dom ju "over there"
men njae inredningen är INTE min stil men som sagt, smaken är som baken.
Fast jag hade ju kunnat tänka mig hus på bild 4 (East.... MA)

Walk-in-closet skulle vara fint att ha... men deras wic är väl som vårat hus :-)

Lilla fröken Svår sa...

Jag tar vad som helst med pool och plusgrader :)

Villa Ell sa...

Tack, ja lite nice med en ny höst outfit!
Ja du är inte ensam om att bara åka till IKEA för att köpa en grej, jag tycker alltid att man kommer hem med mer än vad man behöver...

Ha en fin dag