17 oktober 2012

Nu får det vara slut på kattpiss

Vi har under en längre tid brottats med att det springer andra katter än våra egna i vår källare. Någon eller några av dessa oinbjudna katter markerar revir vilket resulterar i en inte alltför angenäm doft där nere. Har fått slänga saker som rent ut sagt STINKER katturin.
Flera gånger har jag tagit katter på bar gärning när jag kommit ner i källaren och de springer ut fortare än kvickt. Jag har kommit utifrån och tagit i handtaget till källardörren och då har det kommit en katt som skjuten ur en projektil genom kattluckan och nära på krockat med mina ben.
Jag har stått utanför källadörren med en kastrull med vatten och väntat på att katten därinne ska komma ut och få en kalldusch. Jag har jagat katter in i vår granhäck.

Droppen var härom kvällen när jag satt i soffan och tittade på TV. Jag hörde hur det smällde till i kattluckan från källaren upp i köket. Ner från soffan hoppar både Leffe och Doris vilket alltså betyder att det är en okänd katt i köket. Leffe började morra och springer ut i köket och vad jag förmodar jagar ut den oinbjudne gästen tillbaka ner i källaren.

Nu när vi ska renovera källaren och äntligen få ordning där nere är jag angelägen om att en gång för alla porta alla katter förutom våra egna. Så vi har kikat på en kattluckan som är chipstyrd och enbart öppnas för Leffe och Doris eftersom luckan programmeras utefter chippet som katterna har under skinnet. Den kostar en slant, men det får det baske mej vara värt! Inget mer kattpiss i vår källare!

När vi skaffade katterna hade vi en magnetstyrd kattlucka. Magneten hängdes i halsbandet, men när katterna var små kunde de komma in med en skruv hängandes i magneten och Doris magnet fastnade ett otal gånger i elementet. Så magneterna slopades.

Förresten, efter semestern kom Niclas ner i källaren och hittade en tjock hona som låg på hans gymväska nere i tvättstugan. Det är en skygg hona som tidigare sprungit sin väg så fort hon sett oss, men denna gången gick hon sakta ut, tjock om magen som hon var. Följande dagar väntade vi oss att vi skulle få en kull kattungar i källaren... Hade kattungarna haft en uns av vitt i sig hade jag stegat ner till snubben i radhusområdet jag pratade med för nåt år sedan om att han bör se till att få sin hankatt kastrerad.

Leffe för fem år sedan när han var kattunge


5 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Katter är fina, men deras kiss klarar man sig ju bra utan :)

Villa Ell sa...

Erkänner att jag är ingen katt person... Men FY vad vidrigt, hade det varit min källare vet jag inte vad jag hade gjort. Troligtvis hade jag vart ovän med varenda kattägare i området...
Satsa på chipet, det hade jag gjort, nu vet jag ju inte om källaren kommer vara för barnen, men inget roligt om deras leksaker mm skulle lukta katt kiss... Blä!

Ha en go kväll...

psst... I min familj får man inte heja på annat än Blåvitt ;-) min man är inte jätte fotbollsintresserad men min pappa och bror är, där slår hjärtat för Blåvitt tom med så mycket att när jag fyllde 30 och skulle ha kalas tog det dom några veckor att erkänna att de inte kunde komma för Blåvitt spelade just på MIN födeledag, så jag fick ändra dag:-)
Samma sak nu när Wiggo fyller år, hade tänkt att ha kalaset på söndag den 21e men då spelar ju Blåvitt...
Ja det är inte så farligt som det låter...

Villa Ell sa...

Vilken deal med städhjälp :-)
Jag/Vi har aldrig haft städhjälp här hemma. Det är absolut inget fel att ha det, inte så att jag är emot det. Det har bara inte blivit så.
Visst många tycker att man får tid till annat, sant!
Fast känslan av att ha städat själv är också rätt skön när man kan se sig omkring och känna sig nöjd att allt är röjt och bortplockat.
Vissa helger städar vi tillsammans, blir ju en familjegrej det med...
Så njut av dina FEM härliga städfria timmar.
Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå!

Låter som ett riktigt tråkigt problem. Stanken av katturin är ju som sagt inte så trevlig. Hoppas ni löser det. Kan nog vara värt en slant om ni ska göra om i källaren.

Kikat runt här inne hos dig. En väldigt mysig blogg du har. Jag kommer titta in igen :)

Trevlig helg! Kram Maria

Linda sa...

Ovän med grannarna är väldigt lätt att bli när det gäller sådana här problem. Jag vet det allt för väl!

Trist att det tar sig in andra katter så ett sådant chip är nog bra att satsa på