31 december 2012

2012 - Summa summarum

Januari: Agnes börjar året med en dunderförkylning och vi besöker Östras barnakut. Agnes är väldigt mammig, skriker så fort jag lämnar över henne till någon annan, även Niclas. Frustrerande för alla inblandade. Min kära morfar begravs på en gnistrande vinterdag. Mitt nyårslöfte att gå en promenad efter dagislämning varje dag håller jag ända fram till sommaren. Inte illa.

Januari

Februari: Lovisa, Niclas och Agnes inleder årets andra månad med feber men hinner med nöd och näppe bli friska till Agnes dop. Dopdagen är rekordkall med temperaturer ner mot -17. Agnes börjar med smakportioner och vi byter ut vaggan mot en spjälsäng. I slutet av månaden tar jag med mig båda kidsen till den kungliga hufvudstaden för att hälsa på min barndomskompis Lollo med familj.

Februari 


Mars: Det konstateras att Lovisas förskola (och numera även Agnes) drabbats av mögel. Vi säljer vår mörka divansoffa och fixar in en vit tygsoffa och köper två fåtöljer på Blocket och voilá: vi har ett nytt vardagsrum! Till Lovisas stora glädje kör vi till Mariestad för att titta på hennes stora idoler Mora Träsk. I slutet av månaden ha vi 18 grader och äntligen våga vi konstatera att våren är här!

Mars

April: Lovisa går på sitt livs första IFK-macth, får ansiktmålning och sjunger med i "Snart skiner Poseidon". Jag själv har premiär av annan karaktär, närmare bestämt i löparspåret. Vi firar påsk på torpet och det kommer så mycket snö att vi sumpar årets raggarbilparad i Tidaholm eftersom vi inte kommer ut med bilarna. Istället bygger Niclas och Lovisa en gigantisk snögubbe. Vi fotar de årliga vitsippebilderna.
April

Maj: Vi är på betessläpp i Sätila och det är kallt som satan! Jag vinner 4200 kronor i presentkort i Spöa Spolander, en frågesportstävling i Mix Megapol. Förskolan stängs och Lovisa får gå i baracker som smällts upp på en grusplan nere vid skolan. Jag jobbar extra på en stor kongress. Vi har möhippa för bästa kompisen Linda.  Jag och Niclas firar 5-årig bröllopsdag med middag på Ritz. Det är högsommarvärme i slutet av månaden.

Maj


Juni: Vi åker med mormor, morfar, mostrar, morbröder och kusiner till Skallerup Klit i Danmark för att fira mamma som fyllde halvjämnt. Fotbolls-EM följs frenetiskt! Vi åker till Hardangerfjorden i Norge för att närvara på våra goda vänners bröllop. En fantastisk helg! Agnes sover borta för första gången och det går jättebra. Jag fyller 33 och får en jättefin cykel. Agnes börjar vakna vid 5-snåret. Varje morgon. Jag bestämmer mig för att springa Midnattsloppet i augusti.

Juni


Juli: Agnes får sina första par skor. Jag grejar för första gången att springa en mil! Vi bokar en resa till Kreta med avfärd i augusti. Vi åker till Stockholm för att hälsa på goda vänner och hinner bl.a med ett besök på Junibacken. Vi spenderar några dagar på torpet. Jag lyckas med konststycket att få punktering på bilen, på två däck samtidigt.
Juli



Augusti: Agnes börjar gå vid 10,5 månaders ålder. Vi röjer ur hela källaren inför stundade renovering. En renovering som gick i stöpet eftersom vi åkte på att dränera istället. När det är som mest uppgrävt runt huset sticker vi till Kreta en vecka. Närmare bestämt till Sunwing Resort med all inclusive och hela kittet. Har en kanonvecka med sol och bad! Jag springer Midnattsloppet i hällande regn och får blodad tand och bestämmer mig redan vid målgång att jag ska springa även nästa år.

Augusti


September: Agnes fyller 1 och Lovisa blir 4 år. Lovisa har sitt första barnkalas och dagen efter har vi släktkalas. Jag börjar jobba en dag i veckan. Jag åker till Ullared på tjejhelg och träffar Ola-Conny (måste vara årets höjdpunkt, haha!!) Vi sätter panel på en vägg i vardagsrummet och väggarna i köket och Agnes rum får nya tapeter.
September


Oktober: Går på loppis och fyndar några småsaker. Går på Star for Life i Scandinavium med svärmor. Har en heldag på stan med mamma och syrran. Lovisa klär ut sig till häxa och "trick or treatar" i grannskapet. Vi börjar skola in Agnes på dagis.

Oktober


November: Jag börjar jobba halvtid. Jag blir av Niclas ombedd att packa en väska; vi ska ut på tu man hand. Blir först itutad att det handlar om en fiskehelg, men destinationen blir Grand Hotell i Mölle. Vi badar jacuzzi utomhus och äter därefter en fantastiskt god fyrarätters middag. Jag åker på tjejhelg till Hunnebostrand där vi hänger i mjukiskläder, spelar spel och dricker drinkar. Elfsborg vinner SM-guld! Jag besöker för första gången en burleskklubb och tycker det är riktigt coolt.
November



December:Vi julpyntar hemmet och firar advent. Agnes medverkar i sitt första luciatåg. Jag vinner storkovan i en radiotävling. Igen. Vi drabbas allihopa av magsjuka och blir med nöd och näppe friska lagom till julafton som firar på hemmaplan. Vi påbörjar källarrenoveringen och får klart första rummet. Nyårsafton firas i hemmets lugna vrå med Emma och Calle.

December


GOTT NYTT ÅR!

1 kommentar:

Villa Ell sa...

Kul att få se ditt 2012!
God fortsättning på 2013...
Hoppas att ni hade en trevlig nyår med din syster :)

Kram