25 december 2012

Glada barn och midnattsmässa

Ska försöka summera julfirandet lite kort.

Kalle Anka: Lovisa satt klistrad hos farmor så gott som hela Kalle Anka och skrattade, fnissade och förfasade sig över att Långben sparkade av husvagnen när han skulle sätta sig i bilen. Och julen förstördes inte för att vi inte fick se den svarta dockan ropa "Mammy!"......

Julmaten: Tummen upp för min ugnsomelett med räkstuvning. Blev överraskad själv att jag fick till den så bra! Sen inmundigades det givetvis sill, skinka, paté, Jansson, köttbullar och ägghalvor. Och hör och häpna; jag tog en snaps till sillen utan att grina illa, jag tyckte det smakade bra! Betyder? Vuxen kanske...
Till kaffet hade Niclas gjort lingonglass med pepparkaksbotten. Också tummen upp!

Tomtebesök: Agnes var riktigt stursk, jag trodde hon skulle bli rädd och klamra sig fast vid oss och få traumatiska minnen för livet. Istället blev hon uppspelt, började skratta tillgjort, vinka och studsa upp och ner. Hon tog emot det ena paketet efter det andra, men någon kram fick inte tomten. Där gick gränsen!
Lovisa var redig och visade tomten var han fick sitta, han fick flera kramar. Hon påpekade även att tomten snart skulle tappa byxorna om han inte drog upp dem. Japp, en tomte med gällivarehäng va're här!

När gästerna åkt hem halkade jag ner till kyrkan och midnattsmässa. Enda gången på året jag går "frivilligt" till kyrkan. Just på julnatten är det så stämningsfullt i kyrkan med alla tända ljus, fina julpsalmer som man faktiskt kan sjunga med till.
Men det var ett riktigt antiklimax att den manlige solisten INTE rev av O' Helga natt! Julsångernas julsång SKA ju bara sjungas som avslut...

Jag tände ett litet ljus för morfar som jag saknar lite extra en dag som denna. Det är nu ett år sedan han lämnade oss och han fattas oss!

För att summera eftermiddagen och kvällen: Mysig, lugn och trevlig. Tack Berra och Lillis för sällskapet och alla fina julklappar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stort tack för en kanonmysig julafton!!! Massor av god mat och härlig julstämning! Det är helt underbart att se småtjejerna bli så glada över vad de får i paketen oavsett om det är mjuka eller hårda paket! Vi såg alla fina ljus när vi åkte förbi kyrkan på kvällen så jag kan föreställa mig att det var stämningsfullt. Eloge till dig Jossan att du kom dit. I vanliga fall är man så trött den tiden att man gärna somnar på soffan...Tack igen och God Fortsättning!!!🎅

Anonym sa...

Ovan inlägg gjord av svärföräldrarna ...