06 december 2012

Pulkapremiär och varm choklad

 Idag efter frukost paltade vi på oss alla ytterkläder och gick ut för att åka pulka. Alltså, jag är så glad att jag inte är den som lämnar på dagis så ofta med tanke på alla kläder som ska på. Lovisa är ju en sak att få på kläder, hon är ju redig och klär sig i stort sett själv. Agnes däremot, man blir svettig bara av att tänka på att ta på henne ytterkläder! Hon får spaghettiben och blir som en säck potatis.

Vi kom ut och det började ju mindre bra när Agnes välte i en snödriva och fick hela ansiktet fullt med snö. Sen passade det inte stora fröken Albinsson att ha sin lillasyster i knät när jag drog dem i pulkan. Efter fem meter välte hela ekipaget. Vi har alltså inte ens passerat tomtgränsen än... Pulkan som vi har är verkligen inte gjord för två barn, tomten måste komma med en ny pulka! *hint hint*

Väl framme vid pulkabacken parkerade jag Agnes på en picknickfilt medan jag och Lovisa tog oss första åket. Hej och hå vad det gick!

Efter en stund var vi fikasugna och kalasade på varm choklad och saffransbullar. Då kommer det en hund (lös) som skjuten ur en kanon och börjar gläfsa och nosa och buffa. Efter kommer matte och börjar prata finska med hunden. Sen står hon och tittar på oss när vi fikar. Inte en liten bit bort utan bara en meter ifrån. Hon verkade inte förstå svenska så bra för jag försökte småprata lite, men hon pratade mest med sin hund. På finska. Kändes lite märkligt att hon stod kvar så länge och tittade på oss... 

När vi kom in igen tände vi en brasa i kaminen och värmde oss. Riktigt skönt!










Ikväll: Simskola därefter scrapträff
Imorgon: Jobb och dagis och därefter fredagsmys som gräsänka då maken ska på julfest med jobbet.


2 kommentarer:

Pernilla sa...

Mysigt ! Vi har kört pulka varje eftermiddag denna veckan, men fikan har fått bli inne - Noah har lite svårt att röra sig i tjocka kläder, kängor och snö så han blir kall ganska fort. Och liften för bebispulkan (jag) blir trött ;-).

Och ja, dessa kläder. Man är ju helt matt innan man är iväg! Och vi har ingen flextid för att lämna storebror i skolan, och innan dess ska vi inom dagis och lämna lillebror. Puh. Väl hemma brukar jag och minstebror pusta ut med lite fika :-)

Villa Ell sa...

Så fina ni är du och dina tjejer!
Gillar Lovisa på Lovisa med choklad runt hela munnen.
Gaaah i morse hade vi -14.7, men som tur är så är det faktiskt vindstilla annars hade det ju inte gått att gå ut.

Hoppas att du får en mysig gräsänka kväll, det kan faktiskt vara skönt med sådana kvällar också (tycker jag iaf)

Trevlig helg
Kram