04 januari 2011

Trams!

Idag när jag lämnade på dagis låg det en lapp i Lovisas fack. På den stod det:

"Information till vårdnadshavare med barn på XXXX Förskola"
För att följa Lerums policy om sunda matvanor och för att ha ett gemensamt förhållningssätt på xxxx-enhetens förskolor, har vi beslutat att inte längre köpa in glass till alla barn vid födelsedagar. Vill skall försöka finna ett annat sätt att uppmärksamma barnen på vid dessa dagar.

Hoppas att förståelse finns för detta beslut".

Nä, ingen förståelse från mig. Tyvärr. Hur mycket kan det verkligen skada att bjuda på en liten glasspinne vid födelsedagar? Det är ju inte så att det fyller år barn varje dag, eller ens varje vecka. Varför ta bort en så uppskattad sak som glass när någon fyller år, det är för mig en gåta.

Jag pratade med en av fröknarna om detta imorse och sa att jag tyckte det var ett fjantigt beslut. Hon höll med. Dessutom sa hon att det inte heller ska vara tillåtet att köpa med egen glass och bjuda på eftersom alla familjer inte har råd med det. DET däremot har jag full förståelse för. Det var ju jättesmidigt att dagis själva skötte inköpen, särskilt med tanke på laktosintolerans och andra allergier.

Hur går det till på ditt/dina barns förskola?

5 kommentarer:

Emma sa...

Löjligt, snålt och tråkigt! Det handlar väl inte om stora mängder glass och godsaker kan jag tänka mig, utan snarare om ett symboliskt firande av barnens födelsedagar?
Men teckningar och sång är väl säkert minst lika roligt och högtidligt?

Malin S sa...

Vi blev informerade om detta i höstas och alla föräldrar + personal tycker att det är helfkantigt. Barnen på Amy's dagis ska istället få typ ett särskilt bordsunderlägg och flagga vid matbordet. Om barnet vill tror jag att det var snack om någon typ av kungakrona att bära också. Kommer inte riktigt ihåg. Trams är rätt ord!

Mamma Ann sa...

Fruktsallad??

Sjabbig men chic sa...

Ja, det är ett fjantigt beslut. Men när mina barn gick på dagis så bestämde vår kommun samma sak så det blev barnen själva som fick ta med sig och bjuda när de fyllde år.Tack för din kommentar om vårt kök.

Ha det fint!
Lisa

Kris sa...

Rent principiellt är det ju bra att man drar in på glass och sånt. Kan ju finnas föräldrar som inte vill att deras barn blir beroende av godsaker i låga åldrar. Men som "Mamma Ann" sa, fruktsallad funkar ju då istället.