15 januari 2011

Karlskrona

Idag har jag varit hos min mormor och morfar och hjälpt dem att röja bland sina pinaler då de snart flyttar från hus till lägenhet. De har bott i huset sen 1967 så det blir en del saker man samlar på sig under 43 års tid.

Bland annat hjälpte jag till med att fota en soffgrupp, soffbord, sidobord och några lampor som vi lagt upp på Blocket för försäljning. Mormor hade även en udda kaffekanna av fabrikatet Karlskrona och tänkte lägga ut den på annons också. Först tänkte jag dock kolla runt på Tradera och Blocket och se vad en sån kanna kan gå loss på. Det var då jag såg annonsen med stort A.

Jag nappade direkt och ringde och tingade en matservis på 48 delar! Då ingår:
1 stort uppläggningsfat
1 mellanstort uppläggningsfat
2 mindre uppläggningsfat
3 små uppläggningsfat
2 karotter
1 kanna
1 såsterrin
8 mattallrikar
10 förrättstallrikar
7 desserttallrikar
12 sopptallrikar




Tanten som sålde försäkrade sig om att inget var kantstött, men upptäckte precis att ett av de små uppläggningsfaten hade en stor flis och spricka i, men det kunde lika gärna hänt på vägen hem. Annars ser allt fint ut, guldkanten är lite avskavd på vissa ställen men eftersom vi ska ha denna som vardagsservis gör det absolut ingenting.

Nu undrar ni kanske vad jag fick punga ut? Trehundra riksdaler!

4 kommentarer:

Emma sa...

Vad fin den är!:)

Mamma Ann sa...

De har bott i huset sen 1963....
För övrigt försvinner nog guldkanten på porslinet om det diskas för ofta - tyvärr..

Mamma Ann sa...

Glömde att säga att den var jättefin!!

Mamma Ann sa...

Det ska vara om det diskas i maskin för ofta - nu är jag nog lite trötter....