11 januari 2011

Bloggar

Vad gör en blogg till en bra blogg?

Personligen gillar jag bloggar med humor och en smula ironi. Dessutom tycker jag om bloggare som skriver om vardagen, den RIKTIGA vardagen. Ingen illusion om att allt jämt handlar om rosa luktsuddigum och fluffiga moln. Därför är jag glad att jag hittat Ketchupmammans blogg. Riktig rolig läsning!

Jag har också hittat bloggen om Linda, en vanlig småbarnsmamma. Låter kanske lite tråkigt, men det är intressant i den bemärkelsen att hon beskriver sin vardag som småbarnsmamma och cancersjuk. Eller intressant kanske inte är rätt ord, lite svårt att hitta ett adjektiv som passar in i det sammanhanget.
När jag läser Lindas blogg kan jag inte hjälpa att tänka "Tack gode gud att det inte är jag eller någon jag känner" samtidigt som jag inser att det faktiskt kan hända vem som helst.

Jennifer har en blogg där hon skriver om allt mellan himmel och jord. Jag fastnade för den i det skedet när hon skulle starta upp sitt företag som stilcoach. Det var kul att följa henne från idékläckning till att faktiskt hålla föreläsningar. Jag var på en av hennes föreläsningar förra våren och det var väldigt inspirerande. I normala fall är jag inget stort fan av "dagens outfit" på bloggar, men Jennifer har bra tips på färg och stil utefter vilken kroppsform man ligger inne med. Driftigare tjej får man leta efter!
Dessutom är hon en mycket (vad jag förstått) populär och omtyckt konsulent på Viktväktarna i Borås. Hon har själv gått ner över 30 kg och inte för länge sedan handlade ett inlägg om hur hon såg ut "back in the days", både kroppsligt och stilmässigt. Skrivet med glimten i ögat.

När jag vara mammaledig började jag då och då läsa Blondinbellas blogg. Till en början var jag inne och läste mest för att jag tyckte hon var en irriterande brat som fått allt serverat på silverfat. Men ju mer jag läste, desto mer insåg jag att det faktiskt handlar om en oerhört driven och ambitiös ung dam som faktiskt åstadkommit mer än de flesta gjort under en hel livstid. Fast jag håller mig till att läsa vad hon skriver, så fort hon öppnar munnen blir jag irriterad.

Dessutom är jag dagligen inne och läser Tomas blogg. Han har en trogen skara på 12 läsare och är snart uppe och fajtas bland storbloggarna. Vi är goda vänner från Londontiden så det är extra kul att veta vad de sysslar med uppe i Stockholm. Kanske tar jag tillbaka det jag skrev om dagens outfit, för hans inlägg om just detta är riktigt skojiga!

Själv startade jag bloggen om Lovisa för att nära och kära kunde hänga med i vår vardag. För det är verkligen inte intressant för utomstående att se när jag matar mitt barn, hur mycket hon vägde vid sista BVC-besöket, eller när hon sagt något kul. (Ibland är jag tveksam om det ens är läsvärt för någon). Så av förklarliga skäl är jag inte så förtjust i bloggar om andras okända barn. Det ÄR inte intressant.

Något annat som får mig att fastna för en blogg är språket och meningsuppbyggnader. En blogg där det enbart står saker som:
"Idag var jag i stan. Sen var jag på ICA. Jag köpte köttfärs. Sen åkte vi hem. Jag e trött". Gäääsp, där har jag redan tappat intresset!
Jag tycker om målande inlägg, och inlägg som är skrivna med glimten i ögat.
Någon som skriver underhållande och coolt är Malin, som faktiskt bor här i Lerum. Efter att ha läst hennes blogg ett par gånger insåg jag att hon jobbar på apoteket här i suburben. Eller Drogis som hon själv omnämner sin arbetsplats.

Som den språkpolis jag är är jag allergisk mot talspråk i skrift. Ex: e istället för är, lr istället för eller, å istället för och. Enda gången detta är ok är i SMS när man om man förkortar ordet kan få iväg meddelandet som ETT meddelande istället för två. (Ja, jag är snål och nej, jag har inte fria SMS i mitt abonnemang)
Dessutom blir jag så kopiöst irriterad på särskrivningar. Det är väldigt enkelt. Uttalas det som ett ord ska det också skrivas som ett ord. Jämför själv:
Kaffe kokare eller kaffekokare
Skum tomte eller skumtomte
tangent bord eller tangentbord
toalett stol eller toalettstol

Oj, nu gled jag visst in på ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Språk och grammatik. När jag gick i skolan tyckte jag det var jätte roligt. Eller jag menar jätteroligt.

Vilka är dina favoritbloggar?

5 kommentarer:

Anonym sa...

min favorit är en superstressad medelålders tant som likt jag älskar champange och Schlossberglakan- Monas universum

Jennifer Ellinge sa...

Oh, man tackar! Jag blev nästan lite rörd av att läsa vad du skrev om min blogg. Jag uppskattar din blogg lika mycket som du uppskattar min. Dina inlägg är mycket mer ambitiösa än mina, och väldigt väl skrivna. Eller vill du ha välskrivna? ;-P

Kris sa...

Brun hårig sjuk syster!
(Ingen blogg utan en bra särskrivning)

Håller med Anonym här ovan också. Anjo slår blondinbella med hästlängder!

Min favoritblogg är Baraben (på Glenn Hysén), Sveriges bästa supporterblogg alla kategorier.

T sa...

Tack för det Jossan. Din blogg är en av de få jag dagligen läser.

/Tomas

Julie sa...

Jag känner inte men känner ändå Linda som du skriver om. Vi hängde i samma vänta-barngrupp när hon väntade sin W och jag O. Grymt tragiskt dom har råkat ut för. Det är en intervju med henne i senaste numret av Mama.