25 april 2011

Cirkus i sovrummet

Inatt när klockradion visade 2.39 vaknade jag till av att Leffe (katten) morrade. Åh, nej, tänkte jag, nu har de dragit in en till katt som de sitter och morrar åt här i sovrummet. Jag tände lampan och fick syn på Leffe och Doris som satt och stirrade rakt in i en Lagerhauskasse som stod lutad mot min garderobsdörr. De hade rest ragg så nåt galet var det. Jag väckte Niclas och "tvingade" honom att gå upp och kolla vad det var frågan om. Äsch sa han, de vill ju bara in i garderoben så han gick upp och puttade till dörren så den stängdes ordentligt. Men ändå sitter katterna kvar och stirrar mot kassen med rest ragg. Jag sa åt Niclas att han skulle lyfta på kassen. Sagt och gjort, kassen lyftes och då blev det fart på katterna. Runt i sovrummet jagar de en stackars mus! Den stressade musen får för sig att klättra upp i gardinen och den ena katten sitter nedanför och den andra på byrån. Doris börjar klättra i gardinen men musen har redan hunnit bort. Vi fick för oss att musen satt nånstans i gardinen så Niclas lossar på omtaget och jag sitter med hjärtat i halsgropen och är beredd att musen ska ramla ner i sängen. PANIK.
Men musen är spårlöst borta. Antagligen har den klättrat upp i gardinen och smitit ut genom springan i fönstret. Behöver jag nämna att det tog ganska lång tid innan jag kunde somna om.........

Möss är söta, men fasen inte inomhus och i synnerhet inte i närheten av sängen.

Det mest ironiska är att svärmor så sent som i lördags frågade om inte våra katter drar med möss eller fåglar in. Nej då, det har våra katter aldrig gjort. Från och med nu stänger vi kattluckan om nätterna.......

Inga kommentarer: