08 februari 2011

Helt plötsligt är styrketräning skoj!



Mitt gym bytte i höstas ägare och sen dess har det fått ett rejält ansiktslyft. Inte bara har gruppträningsschemat utökats med en massa spännande klasser, de har också satsat på ett styrketräningskoncept som heter Milon. Ikväll var det min tur att testa för första gången.

Maskinerna styrs av ett personligt kort med ett chip på. Här finns alla dina personliga inställningar inprogrammerade och när du sätter sig vid maskinen ställer den automatiskt in rätt motstånd. Man börjar alltid på samma maskin och kör i 1 minut, därefter vila i 30 sekunder. Sen är det på nästa maskin. Efter fyra maskiner kör man crosstrainer i 4 minuter, därefter fyra styrkemaskiner till och till sist avslutar man med 4 minuters cykling. Man har alltså tränat igenom samtliga muskelgrupper på 17,5 min. (Man kan köra hur många varv man vill...)

Hur håller man då reda på hur länge man kör? Jo, maskinerna är placerade i en ring runt en cylinder som är fylld med vatten. Vattnet i cylindern bubblar i en minut och är stilla i 30 sekunder. Alltså, när det bubblar tränar man. Och när det inte bubblar vilar man. Piece of cake.

Jag som i normala fall avskyr styrketräning eftersom jag inte vet vilka maskiner jag ska använda är detta ett väldigt bekvämt och enkelt koncept. 


1 kommentar:

Familjen Nedoh i Sydney sa...

Låter hur bra som helst, tycker du är super duktig! Har precis själv gått och blivit medlem på Gymmet här i HK! Är inte riktigt taggad för detta men det blir nog bra när man väl kommer i gång:) Kram Jenny