23 november 2012

Plikta och Naturhistoriska

Idag packade jag in båda tjejerna och åkte in till stan för att träffa min väninna Linda och hennes två kids, en 2,5-åring och en 1-åring. Dessutom är hon över halva tiden gången med bebbe nr 3, tillika KILLE nr 3. Ibland måste jag ägna henne en tanke när jag själv tycker att jag har det tufft...

Vi började på Plikta, Göteborgs största lekplats, som ligger i Slottskogens mynning. Där fick barnen leka av sig en stund, men det blåste snålt och var allmänt ruggigt så vid 11-snåret hängde vi på låset till Naturhistoriska muséet. Innan vi kom upp till alla djuren fick jag förklara för Lovisa att det inte fanns några levande djur utan bara uppstoppade. Hon hade till en början lite svårt att förstå att de uppstoppade djuren en gång varit levande så hon gick mest och frågade "Mamma, har den varit levande?" "Är det en riktig björn?" Jag själv tycker det är lite makabert med alla dessa djur, i synnerhet den gigantiska elefanten som enligt en liten informationstext dödades 1948 enbart för ändamålet att komma på museum. Lite andra tider då....

Efter ett tag blev barnen hungriga så vi fick utfordra dem i fiket och vi fick flashbacks från Kretaresan då det efter vi var klara låg mer smulor och matrester på golvet än det troligen gjorde i barnens magar. (I  alla fall vad gäller de minsta två!) 
I anslutning till fiket fanns en utställning om skadedjur och parasiter och när vi gick runt där kliade det både här och där. I en monter fanns det levande loppor, löss, vägglöss, sprängfulla fästingar. Dessutom en modell av en mygga som var förstorad 60 gånger. Huvva! Och binnickemasken ska vi inte ens prata om.....

Efter lunch blev det lite gnälligt så vi sade adjö och bestämde att ta andra halvan av muséet på tisdag. En biljett gick på 90 riksdaler och för det får man obegränsad entré till Naturhistoriska, Sjöfartsmuseet, Röhsska, Göteborgs Stadsmuseum och Konstmuseet, under hela året. Rätt bra ändå!







Imorgon ska jag iväg på Tip the Velvet, ett burleskevent i Göteborg. En av mina väninnor ska uppträda så jag och två andra tjejer ska dit och titta på henne. Strikt klädkod gäller och det innebär tidsenliga kläder a la 20-, 30-, 40-, och 50-tal. För det har jag ju en uppsjö i garderoben..... men jag ska nog få ihop en skaplig outfit ändå. Dessutom har jag googlat håruppsättningar och blivit sittande framför Youtube och en massa tutorials på olika frisyrer. Man kan hitta allt på Youtube!

Inga kommentarer: