08 november 2012

Cirkus Freeport

Idag tog jag med mig flickorna till Freeport i Kungsbacka för att tjacka vinterskor till Lovisa. Jag och Niclas stannade till där i söndags på väg hem från Mölle och var i valet och kvalet om vi skulle köpa kängor där och då, men beslöt oss till sist för att ha med Lovisa för att prova.
På parkeringen lyckades jag tappa min telefon i backen så hela bakstycket spricker och när jag tar upp den får jag några glasflisor i fingret. Som tur var klarar sig kamerarn. Börjar bra det här.....

Visste ni förresten att det finns en Polarn & Pyret-outlet där, med kraftigt reducerade priser? Jag tycker ju det egentligen är lite löjligt att köpa ytterkäder till en fyraåring för bortåt 1500 spänn så på PoP handlar jag i stort sett bara på REA. Och just i söndags hade de erbjudande på överdragsbrallor för det facila priset av 199 kr. Hallå, då kan man ju undra vilka marginaler de har på sina kläder om de kan kränga dem för två hundralappar. (Och nej, det är inget fel på dem..)

När vinterskorna var köpta ville Lovisa gå på restaurang, så det fick det bli. Lovisa ville ha pannkakor, som jag tänkte hon kunde dela med Agnes och jag tog en lax-, och spenatpaj. Innan maten kommer in börjar Lovisa och Agnes ha dragkamp om Agnes pipmugg, men mina tillsägningar om att sluta, ignoreras så det hela slutar med att locket flyger av och vattnet sprutar åt alla håll och kanter; på Agnes, Lovisa, bordet och golvet. Jippie. Fram med servetter och torka, medan Agnes börjar vråla och jag lyckas med konststycket att välta min stol rätt i pölen med vatten. Min jacka hängde på stolsryggen... Precis när jag torkat upp kommer maten in och Agnes totalvägrar pannkakorna. Kniper med munnen och skakar på huvudet. Försöker med min paj; samma sak där. Vrålet eskalerar så jag lyfter upp henne ur barnstolen och sätter henne i mitt knä. En medelålderspar några bord bort ger mig medlidsamma blickar. En gravid kvinna sitter vid bordet bredvid och jag tror jag såg en viss skräck hennes blick; "Vad har jag gett mig in på?"

När Agnes väl sitter i mitt knä lugnar hon sig och hon äter upp nästan hela min pajbit. Jag får hålla godo med salladen som serverades vid sidan om. (Som till råga på allt var det allra innersta av isbergssalladen, de där gula, täta salladsbladen som smakar så där skarpt. Undrar om de som jobbar på caféet/restaurangen själva tycker det är gott eftersom de serverar det?!)
Resten av lunchen fortlöper ganska smärtfritt, men de andra gästerna var nog rätt nöjda när vi sjappade....








Vi var inne på Ittalabutiken och de hade sådana här röda grytvantar i en stor skål. Jag är på andra sidan av butiken och Lovisa får syn på de röda grillvantarna och ropar ut så alla som är inne i butiken hör: "Titta mamma, det ser ut som en snippa!" samtidigt som hon placerar en grillvante framför skrevet.

Mhmmmmm.....

1 kommentar:

Mamma Ann sa...

Hahahaha......det ÄR underbart med barn!!