21 juli 2011

Anten-Gräfsnäs

Idag var vi på en utflykt som jag inte varit på sen jag själv gick på dagis, men som man ändå har några minnen kvar från. Vi körde de ca tre milen till Anten, lite utanför Alingsås och hoppade på ångtåget som tog oss till slottsparken i Gräfsnäs. Vädret var hyfsat när vi åkte hemifrån så vi packade med badkläder som vi faktiskt fick användning av.

 Lovisa posar på en bänk innan avfärd

Hjalmar och Lovisa laddar upp med glass inför tågresan på 45 minuter.





 Från tågstationen i Gräfsnäs var det endast en promenad på fem minuter till parken som hade badplats, café, slottsruin och till barnens stora glädje; en lekplats!

Lovisa, den lilla badnymfen, ville givetvis bada så hon och Niclas doppade sig, men Anten verkar vara en kall sjö, för det var tydligen svinkallt. Jag själv var hur varm som helst efter tågresan och fikat i solen så jag bytte om till bikini, men lät bli att bada......

På vägen tillbaka till Anten delade vi vagn med ena riktiga solstrålar.....NOT!
Medan vi satt och väntade på att tåget skulle gå stod det en dam utanför och rökte vilket resulterade att det rykte in och stanka rök i hela vagnen eftersom alla fönster var öppna. Niclas gick fram och stängde fönstret där damen stod och sa att det faktiskt rykte in. Damen står kvar och fortsätter röka. Jag kläcker då att det finns riktigt korkade människor. Sen när damen kommer in inser jag att hon tillhör sällskapet som sitter på bänken bredvid, så jag skäms en smula över vad jag sagt. Då börjar damerna viska med varandra, eller de trodde att de viskade men jag hörde ju varenda ord de sa: "Hon den höggravida, hånflinade åt dig när du kom in i vagnen. Lite rök får de väl tåla!" Hånflina.......ja eller hur.

Till dig som röker:
Vi som inte röker har valt att avstå av en anledning. Vi är INTE intresserade av att fylla våra lungor med gift, så vänligen gå undan om du prompt måste röka på allmänna platser. Jag tycker det tillhör allmänt hyfs att inte tända en cigg i stora folksamlingar. Dessutom sätter det sig i kläderna, ytterst ofräscht! 
(Så, nu har gnäll-Jossan sagt sitt om rökning.....hehe!)

En liten parantes på en över lag väldigt mysig och lyckad utflykt. Rekommenderas starkt!

1 kommentar:

Mamma Ann sa...

Låter som en perfekt utflykt. Kram kram