12 december 2013

Julgran och luciapresenter

Niclas köpte en gran lite hastigt och lustigt i måndags och igår pyntade vi den, jag och tjejerna.

Förra året köpte jag en massa pynt på REA, 75% rabatt!! Jag vet, kanske inte jättekul att köpa julpynt precis efter nyår, men det är ju desto roligare att ta fram som nu när det är dags att pynta granen.

När jag växte upp togs granen alltid in dagen före julafton, kanske till och med den 22:e något år. Den traditionen har vi skrotat i det Albinssonska hemmet. Här kommer granen in runt Lucia, för den åker nämligen ut med huvudet före redan på annandagen, eller i senaste laget någon dag innan nyårsafton, då julen enligt mig är slut.

I år har jag gjort en deal med mig själv att inte gå och fixa till pyntet i efterhand, utan nu får det hänga där tjejerna har hängt det. Och den där chockrosa smällkaramellan får också hänga kvar, trots att den sabbar färgtemat. Än så länge har vi inte så mycket egenpysslat julgranspynt, men det lär väl komma så det är bara att finna sig i att granen inte kommer se ut som tagen ur en inredningskatalog. Haha!







 Julgranspynt i form av flugsvampar. Inhandlade på IKEA.



Det blev mycket pynt i "Agneshöjd"
 
Igår for jag runt, i egenskap av självutnämnd "klassmamma" och fixade julpresent till fröknarna på dagis.  Det bidde en liten påse fylld med Herrljunga lättvinsglögg, ekologiska knäckechips, fyra små burkar med St Dalfourmarmelad, en påse vaniljfudge och en hyacint. Detta satt jag och knåpade med framför Greys Anatomy igår kväll.
 
I eftermiddag vankas det Luciafirande på dagis. Agnes ska vara Lucia och Lovisa tomtegumma. Och så ska Lovisa läsa andra versen. Vi har övat och övat så nu kan hon den utantill. Proud mama moment!

Inga kommentarer: