26 maj 2013

Mormor & morfar och Farmor & farfar

I fredags åkte tjejerna till mormor och morfar i Sandared. Agnes och morfar blev bundisar och höll varandra i handen på promenad runt huset och läste som vanligt pixiboken om grisen Hubbe. När Agnes somnat satt Lovisa under en filt med mormor och åt popcorn och vindruvor medan de tittade på Let´s Dance.
På lördagen var de på Borås Djurpark och tittade på alla djuren - såklart - men även lek på lekplats och korvgrillning stod på schemat. Utschasade somnade de sen i bilen på väg tillbaka! 
På sena eftermiddagen kom vi på grillmiddag och i bilen hem sa Lovisa: "Vad trevligt vi hade det när vi satt och åt vid bordet!" 

Förra helgen fick tjejerna följa med farmor och farfar till torpet där de fick springa omkring barbenta i sommarvärmen. Agnes luktade på blommor och Lovisa fångade grodor som hon sedan förvarade i en balja med vatten. De åt pinnglass och badade i poolen och på kvällen fick Lovisa vara uppe och titta på "stora Melodifestivalen".

Våra tjejer har världens bästa mor-, och farföräldrar! Alla barn borde få ha personer som er i sina liv - att få komma till och bli bortskämda för en stund. 

Jag själv har väldigt fina minnen från min barndom; att få sova över hos mormor och morfar och dricka cider och äta ostbågar, att farmor läste Gud som haver på sängkanten när jag låg i de sträva linnelakanen i den gråröda bäddsoffan, att jag bara var sex år när farfar lärde mig spela schack, hur morfar visade hur man bäst agnade när vi skulle fiska vitling på Malö, att morfar och jag spelade kort och jag förfasade mig över att morfar kallade knektarna för staketpissare, att jag fick följa med mormor och morfar till Rhodos när jag gick i 1:an, att jag och brorsan åkte med dem på julmarknad till Lübeck när jag gick i fyran, att farmor alltid hade sin folkdräkt på sig på högtidsdagarna. Detta är en bråkdel av de minnen som jag bär med mig från min barndom och jag vet att mina tjejer håller på att skapa sina med sin mormor och morfar och farmor och farfar. 

En extra kram till mormor och farmor på Mors dag!






Antar att farfar har ett finger med i spelet när det gäller den här utstyrseln....

2 kommentarer:

Mamma Ann sa...

Tack snälla du för ditt fina inlägg...det är alltid lika roligt att få låna barnen - alltid lär man sig nå't ;-))

Anonym sa...

Instämmer med föregående talare!! Nöjet är helt på vår sida! Kram från farmor