31 maj 2012

Bergums lantgård - bildregn

Herrn i huset är på kickoff med jobbet så i eftermiddags var jag tvungen att hitta på nåt med tjejerna så eftermiddagen och kvällen inte skulle kännas så långsam. Vi tog en tur till Bergums Lantgård i Olofstorp. 

Höns, kaniner, en hund, en kalv (som Lovisa trodde hette Jonas. Haha!) och två gigantiska grisar såg vi innan vi fikade. I vanliga fall brukar fåren beta precis vid själva fikaplatsen men den hagen var alldeles tom så vi tänkte åka hem efter vi fikat klart. Men jag frågade en i personalen om de inte längre hade några får varpå hon svarade att de går och betar på en äng lite längre bort. Så vi tog en promenad och såg fåren och lammen ända längst ner på ängen. Lovisa ville gå bort till dem, men jag var inte så sugen på att kånka på Agnes genom hela hagen och dessutom kryssa mellan fårblajor som kryllade av blinningar. 
För skojs skull började vi ropa på fåren och döm om min förvåning när de kom rusande i full karriär mot oss, bräkandes i kanon. Vi snackar 30 tackor och 60 lamm (enligt tjejen i personalen) så det var high life! Lovisa var överförtjust och hoppade jämfota och fnittrade. Åh, det värmer i mammahjärtat att sen den lyckan!

Jag och Lovisa gick in i hagen medan Agnes satt i vagnen på andra sidan stängslet. Lovisa klappade hej vilt, matade dem med gräs och skrattade åt mig när jag fick fårbajs på jeansen. 

Frank?

Inga kommentarer: