30 maj 2012

Att inte duga

Nu när Lovisas förskola renoveras går hon ju i baracker som är uppställda på skolans grusplan, vilket betyder att utemiljön är rätt ruff eftersom det inte finns något gräs så långt ögat når. Det tillsammans med det lite kallare vädret gör att jag vill att hon helst har jeans på sig när hon går till dagis, dels på grund av vädret och dessutom på grund av gruset.
Men Lovisa har fått för sig att hon inte är fin i jeans och långärmat. Hon vill ha strumpbyxor och klänning för annars är hon inte "fin".

Visst, det är väl egentligen inga problem att skicka henne till dagis med strumpbyxor och klänning. Vi har en hel del "slit-och-släng"-kläder som det inte gör nåt om det går hål på eller blir nedsmutsade. Mitt problem ligger i att min lilla tös, inte ens fyra år fyllda, går och känner att hon inte duger bara för att hon inte har kjol eller klänning på sig! Beklämmande.

Jag vill inte att min lilla tjej ska bli bedömd på grund av vad hon har på sig utan utefter vilka egenskaper hon besitter. Nyfiken, omtänksam, en snäll kamrat, etc.

Någon som har nåt tips på hur man kan råda bot på detta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så ledsen jag blir. Det är ju en härligt självsäker tjej som inte fastnat i könsstereotyper utan som kan allt.

Familjen Åhlander sa...

Usch och fy...

Finns det kompisar till henne som känner samma sak? Kanske kan de ha på sig jeans tillsammans och känna sig lite tuffare tillsammans? Grupptrycket börjar tidigt. Känslan av att vara utanför också.

Ta upp det med dagispersonalen. De skall jobba med sådana saker enligt lagen.

Kanske kan en kompromiss vara att ha jeans och klänning samtidigt?