05 augusti 2012

Vänskap

Det är inte så ofta som jag sitter framför "stora datorn", dvs MacBooken så ofta längre, med undantag när räkningarna skall betalas, utan använder iPhonen när det skall bloggas, kollas Facebook och läsas mail.

Men ikväll startade jag datorn och började kolla igenom lite foton. Tycker det är roligt att se vad man hade för sig för exakt ett, två, tre och fyra år sedan. För dryga tre år sedan var jag barnvakt åt Viggo, som bara var sju månader. Det var en svettig dag och jag vet att jag tänkte då att det var kämpigt att ha två barn.

Sen dess har Lovisa och Viggo utvecklat en speciell vänskap. Från början var Lovisa bossen och körde som bara den med Viggo. Sen började han förskolan och fick lite mer skinn på näsan och började säga ifrån. Numera är det sällan gråt och tandagnisslan när de leker utan de hittar mest på tokigheter tillsammans och skrattar och fnissar.

Förra helgen var det dags att passa Viggo igen, då herrskapet Rekordelius skulle på bröllop. Så denna gången var det "sova över-premiär".  Först spelades det spel, därefter tittade de på film och givetvis inmundigades det lördagsgodis. När det var läggdags läste jag saga för dem i Lovisas säng, men sagostunden övergick till sist i fniss-och-tramsstund så jag bad Niclas komma upp och natta Lovisa i vår säng så jag kunde natta Viggo i Lovisas säng.

Lite senare på kvällen när vi skulle titta till barnen möttes vi av en syn som gjorde att man fick en liten tår i ögonvrån. Lovisa hade uppenbarligen vaknat och tassat över till Viggo och så här sov de till 7.45 på morgonen. Är det inte gulligt, så säg?







Inga kommentarer: