31 januari 2012

Fördelar/Nackdelar med amning

Fördelar:
-Man har alltid maten med sig. Till rätt temperatur.
-Det kostar inget.
-Bröstmjölkens antikroppar ger barnet skydd mot infektioner som tex maginfluensa, förkylningar, urinvägsinfektion och örininflammation.
-Dessutom är det bra för mamman, det minskar risken att senare i livet drabbas av benskörhet, äggstockscancer och bröstcancer innan klimakteriet.
-Och så har jag hört att de flesta RASAR i vikt under amningen. Jaha ja. Kan med enkelhet konstatera att jag inte tillhör den breda massan i detta fallet.....

Nackdelar:
-Man måste investera i dyra amnings-BH. Som dessutom är fula. Och inte alls särskilt raffiga.
-Man måste tänka på att ha amningsvänliga kläder. Ingen hit att behöva mecka fram tutten genom urringningen.
-Man våndas varje gång man går hemifrån, att bebisen ska vakna och vara otröstlig. Och så är tuttarna på vift. På MRL-klass på gymmet till exempel.....

Ja, fy fasen. Visst är det roligt att "komma ut". Få lite egentid. Rensa tankarna. Men inte om man vet att det kan vara hysteriskt på hemmaplan. Att Agnes är helt otröstlig. Som ikväll när jag var iväg 1,5 timmar på gymmet. Usch. Mammahjärtat blöder faktiskt lite.

Jag och Agnes tidigare i eftermiddags när hon och jag vilar i soffan

2 kommentarer:

Gaymasen sa...

Haha ja där har vi också ett roligt ord. Vadå bögslunga liksom? Haha!

Pernilla sa...

I know the feeling. Tuttarna får inte ge sig av allt för länge från fyramånadersbebisen här hemma :-). Men snart nog brer han väl sina egna mackor och då är den här korta intensiva tiden ett minne blott....;-).