05 augusti 2013

Kanotäventyr i Vättlefjäll

Igår ringde jag och bokade en kanot som vi idag på förmiddagen kvitterade ut i Vättlestugan i Niclas gamla "hoods", Lövgärdet. Precis intill ligger Surtesjön som är en del av Vättlefjälls naturreservat tillsammans med en hel hop andra småsjöar.

När vi sjösatt kanoten hoppade jag i längst fram, Niclas längst bak och tjejerna bredvid varandra i mitten. De kivades bara några gånger men blev genast lugna när vi sa att hela kanoten kan välta om man inte håller sams... Vi fick paddla en kvart innan det var dags att ta upp kanoten första gången och putta upp den ett par hundra meter för en backe för att sjösätta den i nästa sjö; Gäddvattnet. Vi paddlade rätt snart i land och fikade vid ett vindskydd och hör och häpna,  i denna sjön badade jag och Lovisa, namnet till trots. För att komma till nästa sjö fick vi paddla genom en smal "kanal",  som bara blev smalare och smalare. Dessutom var det rätt lågt vatten så det var väldigt grunt på sina ställen. Där det var som smalast fick vi givetvis möte med en annan kanot men de var snälla och paddlade bakåt så vi fick paddla förbi. Vi var uppe och vände vid en sjö med en hel massa näckrosor men där kände vi att det var dags att vända, vi skulle ju paddla hela vägen tillbaka också...(i motvind dessutom)

Istället för att äta vår medhavda lunch på kanotfärden paddlade vi tillbaka och lämnade igen kanoten för att sen hoppa i bilen och åka till en badsjö i Gunnilse, Smörvattnet. En liten men tydligen djup sjö vilket gjorde sig påmint genom temperaturen....Fy fasiken vad kallt! Jag doppade fötterna och gick därefter och solade mig i två minuter innan Agnes den lilla odågan kom och satte sig på min rygg. Iiiiih!!

Summa summarum: Trevlig paddeltur, fin natur och alldeles förträffligt sällskap!


Vår ride, dagen till ära!



Surtesjön


Där det var som smalast....




Poser nr 1!!


Just nu har tjejerna lagt sig till med att sova i vår säng vara och varannan natt. Lägg till två katter på det.... Agnes är som en propeller i sängen vilket betyder att jag sover på 40 cm på min kant och Niclas får sova med huvudet på nattygsbordet. Typ.

PS: Glest mellan inläggen nu, men det är ju semester. Följ mig på Instagram, heter Albinssonskan även där.

Inga kommentarer: