11 april 2013

Lagen om all jävlighet...

Direkt efter dagishämtning åkte jag och tjejerna och handlade på Stor-ICA, de fick varsin gratisbanan på fruktavdelningen och allt var frid och fröjd.
Hade tänkt att koka fisk till middag, men på utvägen stannade jag förbi fiskbilen och kom på den briljanta idén att köpa rödspättefiléer och panera själv. So far so good! (Får ju passa på att äta fisk när pappan inte är hemma, utan på jobbresa till Tyskland)

Kommer hem och börjar med middagsbestyren. Agnes har öppnat en låda i byrån i  hallen där vi förvarar diverse julsaker och har fått tag på ett tärnljus som hon drämmer i pallen i köket och ljuset krossas. Fram med dammsugaren.

Efter en stund har hon fått tag på en porslinstomte som hon kastar i golvet, den går i tusen bitar. Fram med dammsugaren. Allt detta medan potatisen puttrar på spisen, spenaten stuvas och spättan steks. (Varför skulle jag ställa till med en sån här prettomiddag?!?!)

Efter maten kommer Lovisa ner med en sån där glasprydnad som man skakar på så snöar det. (För övrigt den som hon fick av fabror Krille innan jul) Rätt som det är tappar hon den rätt ner i golvet. Glassplitter, vatten och glitter i en enda salig röra. Fram med dammsugaren, som förresten redan står framme.

Efter maten tittar Lovisa på Bolibompa och Agnes sover. Fixar i ordning i köket och ska gå ut med skräpet och har med mitt guldfiskminne glömt att jag släng "snöskakaren" i skräpet och när jag ska trycka ner skräpet i bingen skär jag mig på en glasskärva. Aj som satan!

Allt detta innan Niclas passerat Vinga fyr på väg till Tyskland.

På natten vaknar Agnes och är arg och vägrar lägga sig i sängen igen och vill inte ha välling. Hon skriker och är förbannad! Bullar upp med ett överkast på golvet vid spjälsängen och sticker in handen genom spjälorna och stryker henne om ryggen. Hon blir då ännu mer förbannad! Tar då upp henne i famnen och vaggar henne. Då får hon syn på en massa leksaker och vill börja leka. Mitt i natten. Giv mig styrka!
Till slut lyfter jag över henne i sängen och hon somnar till sist. Det gör jag med. På golvet. Tre timmar senare, vid 6-tiden, vaknar jag och känner mig som en 87-åring med förslitningsskador i höften. Tassar ut från rummet, in i min egen säng och sover en timma till innan det är dags att gå upp och gå till dagis.

Det positiva med gårdagen dagen var i alla fall att Greys Anatomy var tillbaka efter uppehållet pga tråkhockeyn förra veckan.

Idag är det nya tag, simskola står på schemat!

4 kommentarer:

Pernilla sa...

Å herregud. Somliga dagar alltså. "This too shall pass" är mitt mantra såna dagar! Kram!

Cissi - Lyckornas Hem o Trädgård sa...

Jag både skrattar och nästan gråter av att läsa om er eftermiddag! Ja, varför skall man vara så "pretto"? Jo, för att man tycker om fisk och vill passa på, som du sa. Man glömmer liksom att man har tusen andra saker att hålla koll på samtidigt. Glömmer att man samtidigt ställer en massa krav på en själv. Dumt. :-)

Villa Ell sa...

Jag håller med Cissi, det får mig både att skratta och gråta.... Sen tycker jag synd om dig! Varför ska alltid sånt ske när man är "ensam hemma"
Hoppas att kvällen slutade bra och att du har en härlig helg

Kram

Carina sa...

Det var som tusan. Ja, har det väl börjat.....
Önskar dig en bättre kväll och att resten av veckan blir kanon!