06 februari 2013

Bokat hotell - check!

Igår satt jag närmare en timma och kollade igenom hotell i London och det finns ju onekligen mycket att välja mellan. Helst hade man ju velat bo riktigt lyxigt, men att punga ut 10 000 för tre nätter finns ju inte på kartan. Hur som helst, hotellstandarden i London är ju lite som lotto tycker jag. Trestjärnigt kan var riktigt sunkigt! Jag var inne på sajter som hotels.com och booking.com och där finns ju kommentarer från gäster som bott på hotellen och jag brukar läsa dessa, men inte för den sakens skull stirra mig blind på dem eftersom smaken är som baken.
Men kommentarer som:

-Ostädat
-Smutsiga lakan
-Slitet

...gör att jag drar öronen åt mig. Hade jag rest ensam, eller med någon annan vuxen, kanske jag inte skulle vara så kräsen men nu när Lovisa ska med vill jag ändå bo ganska bra. Men då börjar det någorlunda fräscha hotellen på 4000 kr och det är jag inte beredd att betala för tre nätter.

Så.

Jag loggade in på www.priceline.co.uk och tänkte att nu får det bära eller brista. Det går ju till så att man anger vilken standard man vill ha, i vilket område man vill bo och vilket pris man är beredd att betala per natt. Hittar de ett hotell åt en är bokningen bindande och man kan alltså varken ändra eller avboka. Lite spänning helt enkelt!
Jag angav att vi vill bo på minst ett 4-stjärnigt hotell i Westminster till ett pris på 65 pund natten. (Ca 650 kr) Inget napp. Utökade sökområdet till Regents Park och det var långa sekunder innan det kom upp att de minsann bokat ett rum åt oss på Marriott Regents Park. Egentligen ligger det lite fel till, eftersom Gatwick Express kommer in till Victoria Train Station så alltså hade det varit mer optimalt att bo i närheten där. Men men, nu bor vi norr om Regents Park, ca 250 meter från tunnelbanestationen Swiss Cottage som ligger tre stationer från Bond Street, alltså helt ok. Dessutom ligger hotellet inte så långt från Camden Lock, ett mysigt område med en gigantisk marknad med allt från vintagekläder till vattenpipor. Lite bohemskt sådär. Där ska vi nog kunna slå ihjäl lite tid, Lovvan och jag!

Är inte så bekant med de norra delarna av London, vi hängde mer i de sydvästra delarna när vi bodde där, jag och Niclas. Men efter lite googlande är jag varse om att hotellet ska ligga i ett lugnt område inte så långt från den fashionabla stadsdelen Primrose Hill som har ett rikligt restaurangutbud. (Daniel Craig och Jude Law bor där, kanske får till lite kändisspotting till och med!)

Och priset: Jo, 2500 kr för tre nätter på ett 4-stjärnigt hotell och till Lovisas stora glädje finns det till och med en swimmingpool. Gick för skojs skull in på hotellets egna sida och kollade vad det skulle kosta att boka direkt på samma datum; 5000 spänn! Så nog gjorde jag ett kap alltid.... (Även om jag ångrar lite att jag inte knappade in Knightsbridge som sökområde också)

Men det blir bra det här.


1 kommentar:

Jennifer E sa...

Ah! Nu känner jag mig helt "skyldig" för att jag aldrig hann prata med dig innan du bokade. Men, jag tycker ändå att vi kan ringas eftersom det var där jag och Milou bodde. Det är en bit att åka, så t-banan går snabbast (10 min till Oxford Circus), men det går även buss nästan precis utanför hotellet. Det är ett kanonhotell! Jättefina rum, och mataffär väldigt nära. Supertrevlig personal också. Ett tips är att "unna" er taxiresa när ni kommer från tågstationen till hotellet. Taxi är ju inte så dyrt i London, och det var väldigt bekvämt! Ring gärna någon dag så kan vi prata mer.