12 februari 2013

Blindstyre och oväntad utgift

Förra veckan hade vi besök av en ergonom från företagshälsovården på jobbet. Hon gick runt till alla och kollade så våra stolar var rätt inställda, att skrivborden var i rätt höjd och att datorskärmen stod på rätt avstånd. Och så borde vi faktiskt stå och jobba mer!

Jag satt mer eller mindre helt fel och fick bassning för att jag ofta sitter med det ena benet över det andra, samt att jag ofta böjer in benen och placerar fötterna på stolshjulen. Dessutom sa en kollega att om man sitter på det viset med benen har man förhöjd risk att få åderbråck. Satte ner benen på golvet fortare än kvickt efter den informationen då jag INTE vill drabbas av denna åkomma igen, eftersom det var en av många gravidkrämpor jag fick utstå.

Sen sa ergonomen att jag bör gå och kolla synen och skaffa mig ett par terminalglasögon.

Sagt och gjort, idag var det dags för synkontroll och domen blev följande: Grova brytningsfel. Mina glasögon (som jag bör använda för jämnan) dömdes ut och på tre år har min syn förändrats rätt mycket. Och inte till det bättre. Var nära att fråga optikerna om det var raka vägen till vita käpp-avdelningen.
Så jag kvalade alltså inte in till några terminalglasögon och går därför miste om den jobbförmån vi har som gör att jobbet pröjsar en tusenlapp. Istället får jag punga ut med typ det fyrdubbla för nya glas och bågar som jag ska ha på mig jämt, inte bara när jag sitter vid datorn. Men synundersökningen slapp jag pröjsa. Alltid något.

Fick med mig tre bågar hem som jag tyckte om och jag fastnade givetvis för ett par Versacebågar, både snygga och sköna, som var dyrast av de tre. Det är billigare att flyga till London än att köpa nya glasögonbågar! Ur led är tiden.

Så ikväll blir det att prova bågar för glatta livet.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Finns ju andra billigare optiker än dom som du har gått till. Säkert. Kolla upp några på nätet.
¨pöss

Villa Ell sa...

Jaha jag tänkte att guuuuu så länge att sitta på ändan där och vänta till kl 20.
Det där med åderbråck har jag hört men likt förbaskat sitter jag också så med benen!
Jag gillade glasögonen t vänster bäst, så svårt med glasögon, jag har också glasögon framför datan..
Kolla runt lite innan du köper, min vän laddade ner sweet appen och fick 50% på sina bågar hos en optiker!

Kram

Jag har länkat till dig idag :)