12 oktober 2011

Barn ska inte vara sjuka

Lite då och då kikar jag in fotografen Jenny Blads blogg för att kika på alla vackra bilder hon tar. Hon förevigade vårt bröllop och nu i somras var jag och Lovisa och tog bilder på oss själva och gravidmagen.
Igår delade Jenny med sig av ett projekt som hon är delaktig i. Projektet heter Essence Vitae och går ut på att fotografer lägger sin tid helt gratis till barnfamiljer med en familjemedlem som har en svår/dödlig sjukdom. Gick in på deras hemsida och kikade på alla vackra bilder och oerhört gripande livsberättelser om familjer som fått det allra hemskaste besked man kan få.

Hemsidan: http://essencevitae.com/

I vårt område bor en familj med två barn som går på Lovisas dagis. Man hejar på föräldrarna vid lämning och hämtning och lite då och då springer man på varandra på lekplatsen och småpratar lite. För en månad sedan fick denna familjen beskedet att deras yngsta barn fått leukemi. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur jag skulle reagera om jag satt mitt emot en läkare som kom med det beskedet.

En annan bekant har en son som har en kronisk muskelsjukdom och de förbereder sig just nu för en stor operation som man inte vet utgången på. Hur kommer livet se ut efter operationen?

När jag tänker på vad dessa familjer går igenom är jag väldigt, väldigt tacksam över det liv jag själv har. Jag är så glad och tacksam över att jag, min man och mina barn är friska och har hälsan i behåll. När jag tänker på vad dessa familjer går igenom får jag en tankeställare att man ska leva livet här och nu och inte vänta på bättre tider. Ingen vet vad livet kan ta för vändning.



"Livet är det som händer dig, 
medan du är upptagen av att 
planera andra saker".
 - John Lennon

2 kommentarer:

Familjen Åhlander sa...

Så sant. Fler borde tänka så!

Anonym sa...

Jag kikade just in på hennes blogg, vilka fantastiska bilder hon tar!

Kommer du ihåg Linda vars blogg vi läste för ca ½ år sedan? Hon och jag var med i samma FL-grupp för augustibarn -08 också. Hon och hennes familj blev fotograferade i Essence Vitae-projektet. Fantastiska bilder! Och vilken underbar grej för barnen att ha och titta på sen...
Julie