24 juli 2014

Att äntligen fixa köksgolvet

I våras/vintras lade vi in nytt golv i köket och målade det med golvfärg som jag köpt i den lokala färgaffären. Resultatet blev inte riktigt vad vi förväntat oss då färgen var matt och oerhört känslig för exempelvis dammsugning. Nu på slutet var det långa gråa ränder i golvet där dammsugarmunstycket farit fram. Enligt färgaffären berodde detta på att vi inte låtit färgen härda tillräckligt länge. Konstigt med en färg som måste härda i flera månader....
Dessutom undrade jag lite över färgen då vi några år tidigare målat golven i sovrummet med en lackbaserad färg. Då menade expediten att den enda golvfärgen som finns är vattenbaserad och att det inte längre finns lackbaserad golvfärg (!?)

Den målaren som målade golven i sovrummet var turligt nog hos grannen och målade i förra veckan så vi passade på att fråga vad det var för färg han använt. På studs berättade han att det var en färg av märket Teknos som han köpt inne i en butik i Göteborg. Han sa att vi kunde åka dit och köpa själva och hälsa från honom så vi fick hans företagsrabatt. Tackar!

Jag har svurit över köksgolvet då det aldrig känts riktigt rent. Så planen har hela tiden varit att när tjejerna inte är hemma i sommar ska golvet målas om!

Tanken har hela tiden varit att golvet ska vara rutigt så nu när resten av familjen var iväg ett par dagar var det bara att ta tjuren vid hornen och börja....



1. Skissen över köket där jag ville visa Niclas att det blir fint med en ram intill väggarna.



2. I söndags kväll stängde jag fönster, dörrar och kattlucka och satte igång att måla golvet. Somnade jag inte av ren utmattning på kvällen så somnade jag av färgångorna, herrejösses vilken stank!



3. Mätte ut tre rutor, 20x20, 25x25 och 30x30. Bestämde oss för den största!
 


4. Rutorna hade jag egentligen tänkt påbörja först nästa vecka, men i måndags kväll kände jag mig lite rastlös så jag började mäta upp ramen runt om och började måla. Dagen efter började jag mäta upp rutorna. Började med att mäta upp mitten av rumet så rutorna ser likadana ut mot ramen på båda sidor.
 


5. Nu börjar skitjobbet. Maskeringen. Det krävs en stor portion tålamod och millimeterprecision för att få tejpen på plats exakt på den blyertsritade linjen. De tejpade rutorna på bilden här ovan fick jag ändå riva upp då jag inte riktigt tänkt till. Hade börjat maskera fel ruta, alltså de som INTE skulle målas utan behållas vita. GAH!!
 
 
Lägg då till att det var den varmaste dagen på året. Jag låg på fyrafötter på golvet i korta shorts och endast BH. Vilken syn! Tackar min lyckliga stjärna att det inte ringde på dörren!
 
 

6. Återigen, kände mig lite rastlös igår, (Trots att jag legat och läst och tagit en tupplur i hängmattan direkt efter jobbet) så jag började måla rutorna. Hade läst ett kanontips om hur man får raka linjer och motverkar att den grå färgen kryper under maskeringstejpen. När man maskerat färdigt den rutan som skall målas grå målar man ett tunnt lager med vit färg över kanten på tejpen. På så vis är det den vita färgen som kryper under tejpen vilket gör att linjerna blir fina!
 
 

Resultatet i sin helhet. Det som saknas på bilden är givetvis golvsocklarna som skall upp, så det kommer se bättre ut när de kommit upp.

Nu är det bara 35 rutor kvar!
 
Jag har målat mycket i mina dar; väggar, tak, räcken, möbler, fönster men detta tar nog priset. Kanske mest för att det tar sån tid att bli klar, jag vill ju se resultat direkt! Sen också för att man måste vara extra noggrann med såväl mätandet som maskeringen.
 
Känner mig ändå rätt stolt att kunna ro i hamn det här projektet på egen hand, förutom Niclas jobb med att lägga själva golvet.
 
Längtar tills det blir färdigt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Duktig tjej! :)