29 juni 2014

Kalas för att fira att en är närmare 40 än 30

Ja, som rubriken lyder; jag är nu närmare 40 än 30 och det känns minst sagt konstigt. Jag, 35? Bahaha!!

I fredags väcktes jag av pompa och ståt med tårta, blommor och paket på sängkanten. Och skönsång förstås!
Mormor Inga-Lill kom på lunch och fika och svärisarna tittade in en snabbis på väg till torpet.

På kvällen stod jag "i grytorna" hela kvällen då jag förberedde små smörgåsar inför lördagens festligheter som gick lite i brittisk tappning då jag bjöd på afternoon tea. (Minus teet, gästerna fick bubbel eller öl istället)

Fika med prinsesstårta i uterummet med mormor

Lördagen bjöd på äkta svenskt sommarväder; 14 grader och spöregn. Trist!

Klassiskt engelskt tillbehör till sconesen är ju "clotted cream" som jag trodde var hårt vispad grädde. Men icke! Man låter grädden sjuda i vattenbad i 2-3 timmar utan att röra om. Därefter ställs skålen med grädde in i kylen där den får stå i minst 12 timmar. Skiktet som bildats tar man sen loss och det är clotted cream. Mycket jobb för ingenting! Skålen ovan är gjord på 6 dl grädde!!

Klassiska scones. (Leilas recept -rekommenderas!)

Tre sorters smörgåsar:
1. Ost och fikonmarmelad
2. Rökt lax och pepparrotsvisp
3. Silver shred (citronmarmelad), brieost, isbergssallad och en skiva Granny Smithäpple. Fantastisk kombo faktisk!

Termosen på bilden fick jag av mamma och pappa, precis en sådan jag tänkt köpa!

Lakritstårta med citronfrosting och jordgubbar. Tycker om lakrits men jag var inte helt förtjust i smaken på lakritspulvret jag hade i smeten...

Tack alla gäster för att ni kom, alltid lika kul att bjuda till kalas! Och tack för alla fina presenter och blommor.